september 2019
M D W D V Z Z
« Okt    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Mapping the Future | Met de blik van een ontwerper
15518
single,single-post,postid-15518,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-theme-ver-10.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Met de blik van een ontwerper

blog_mtf_dm

Met de blik van een ontwerper

Als ontwerper stap je regelmatig buiten je comfortzone. In een ‘Design Thinking’ strategie kan dit betekenen dat je soms letterlijk je kantooromgeving verruilt voor een andere, niet voor de hand liggende omgeving en je hierdoor laat inspireren. Je verruilt je ‘normale manier’ van denken voor een ‘creatieve, vernieuwende mindset’.

 

Het Wonderspel en Mapping the Future gaan in grote mate over communicatie, verbeelding en visualisatie, maar ook over een andere manier van procesvoering, een andere manier van kijken ofwel een andere ‘mindset’.

 

Een tijdje geleden heb ik mij verdiept in ‘Design Thinking’ (1) en zag veel overlap met de Wonderspelmethode (2) die ik samen met Elysa heb ontwikkeld.

 

1) Design thinking is een methode om (nieuwe) producten of diensten te ontwikkelen op een snelle, creatieve en innovatieve wijze. Het is een manier om problemen of vragen te herkaderen en oplossingen te bedenken gebaseerd op kennis van menselijk gedrag.  Zie het als een verzameling van methodes en technieken die door ontwerpers veel gebruikt worden, zoals de techniek van het brainstormen en het efficiënt inventariseren van ideeën en oplossingen.’

2) De Methode die als basis dient voor Mapping the Future

 

Welke benefits kan je uit het ‘Design Thinking’ halen?

 

In de eerste plaats haal je er meer plezier uit: Hoe leuk is het om te experimenteren en te onderzoeken en met je hoofd, handen en hart nieuwe dingen te creëren!
Een positieve flow in het werkproces: Door er meer plezier aan te beleven, maar ook door logischerwijs en stapsgewijs aan de slag te gaan met je doel merk je dat je sneller in een flow komt.
(Niet voor de hand liggende) Relevante oplossingen voor een vraag: Brainstormen, discussiëren, feedback vragen, door nieuwe verbindingen maken tussen bestaande vraagstukken, analyseren, buiten kaders denken, dragen allemaal bij om nieuwe oplossingen te zien voor een probleem.
Effectiviteit: er wordt snel geschakeld, ideeën worden direct genoteerd, uitgewerkt, bevraagd, herkaderd. En hoe specifieker en scherper het doel, hoe beter de focus en hoe sneller je doel is bereikt.
Creativiteit en innovatie: Door het stellen van de juiste vragen, het uitwerken van ideeën en het direct toetsen van deze ideeën kun je snel schakelen en op nieuwe ideeën komen die ook vaak meteen praktisch toepasbaar zijn.
Samenwerking: In het ontwerpproces is de communicatie met je collega’s en stakeholders heel erg belangrijk. Samen werk je naar je doel of eindproduct toe. Laat je ook door hen inspireren. Weet je wat hun drijft, wat hun belangen zijn en welke waarde ze willen toevoegen? En weet je ook wat er nodig is om de samenwerking met elkaar soepel te laten verlopen? Wees strategisch in het stellen van prioriteiten.

 

Het design proces

 

Net als Mapping the future kan je een designproces onderverdelen in fasen. Bij design thinking ligt de focus op het ontwikkelen van het product of de dienst. Bij Mapping the future ligt de focus op de ambitie en de ervaring van de deelnemers:
MTF_DM
Fase 1 is het ontdekken en het onderzoeken. Hoe beter je je de ambitie of het product leert kennen en begrijpen, hoe meer focus er komt. Wat is je doel en hoe pak je het aan? Allereerst is het belangrijk om je doel te kaderen, en aan te scherpen. Waar haal je je inspiratie uit? Wie of wat zijn hierin je hulpbronnen?
Fase 2 is de interpretatie. Het is de wijze waarop je de ambitie of het produkt verbeeldt, visualiseert en de verhalen die je vertelt.  Welke betekenissen en waarden kan je hieraan koppelen?
Fase 3 IdeeontwikkelingIdeeontwikkeling. In deze fase genereer en verfijn je je ideeën om de ambitie of het product  te realiseren. Welke kansen zie je en wat wil je creëren? Wat is je strategie?
Fase 4 Experimenteren. Door te oefenen, uit te proberen en te testen en te evalueren. Vraag feedback aan collega’s en stakeholders. Zo krijg je de ambitie  scherper  en worden je ideeën om je ambitie te realiseren beter. Het idee is er, maar hoe voer je het uit ? Al doende leer je.
Fase 5 Ontwikkelen. In deze fase zijn er al grote stappen gezet. Boek hiermee vooruitgang! Hoe ontwikkel je het verder? Wat heb je tot nog toe geleerd?

 

Systeem denken

 

We gaan met Mapping the Future nog een stapje verder (MTF). MTF is een systemisch plan, waarin verbanden en relaties worden gelegd tussen de verschillende onderdelen. Dit laatste is belangrijk om het proces nog meer daadkracht te geven en meer draagvlak te creëren voor de gewenste verandering of een nieuwe strategie.
MTF_DM2

 

Mindset

 

Veel van de creatieve methodes uit het ‘Design Thinking’ veroveren nu in rap tempo het bedrijfsleven. Ze worden gebruikt als marketingtool of als verandermanagement-tool. Ook in het onderwijs zie je het ‘design thinking’ zijn intrede doen, met name in het ‘project based learning‘. Mede door mijn achtergrond als ontwerper zijn we veel van deze technieken gaan gebruiken in ‘Mapping the Future’.
De belangrijkste winst: Organisaties en deelnemers kijken door MTF anders tegen problemen aan. Wanneer je de mindset verandert, krijg je nieuwe oplossingen voor problemen. Bij MTF staat de ervaring van de deelnemer centraal en richten we ons op het verhogen van het energielevel van de deelnemer en daarmee het vergroten van de creativiteit en daadkracht van de organisatie. Problemen worden dan uitdagingen, bezwaren worden randvoorwaarden, beperkingen worden kaders. En die kaders, die worden voorzichtig aan iets wijder gezet. De oplossing ligt buiten de comfortzone.

 


 

Wil je meer weten over deze toepassing? Neem contact met ons op of kom gezellig langs voor een kopje koffie!
Bronnen:

http://www.goc.nl/trends/design-thinking/durven-en-doen/design-thinking
http://www.ideo.com/work/toolkit-for-educators
http://www.mappingthefuture.nl

Geen reactie's

Geef een reactie